Olomoucké syrečky po mojom..

 Vyrábať niečo z niečoho je pre mňa večná výzva. A ak mam na niečo chuť a mám za to platiť tak... tak mi chodí hneď po rozume že -Prečo?? Prečo mam platiť za niečo čo si viem aj sám sebe si.. 😃

Samozrejme že isté náklady sú nutné pokiaľ ako v tomto prípade nevlastníte kravu a nemáte pravidelný prísun mlieka. Ja teda prístup našťastie mám ku kvalitnému mlieku od lokálneho farmára z Krnišova. A tak sa mi otvárajú možnosti aj v tomto smere. 

Rozhodol som sa vyrobiť si vlastné tvarôžky.. Áno. Ide o niečo na štýl olomouckých syrčekov. Niekto to volá aj kvargle... a isto to má aj viacej názvov... 

Asi bude prekvapením pre viacerých z vás keď poviem že niečo také sa dá vyrobiť aj doma.. 😉

Keď robím niečo z mlieka vždy si kupujem konkrétny objem na konkrétny účel.. napr. Ak chcem robiť tvaroch čo chcem v podstate robiť aj v tomto prípade... tak si kúpim 4L mlieka. 

Z tohto objemu viem spraviť: 470g tvarohu, 210g ricoty a ostane mi srvátka na ďalšie použitie.

Tak že takto to začína... Dám si skysnúť pri izbovej teplote mlieko... po 2-3 dňoch si odvarím tvaroh. Srvátku odložím. Z nej potom odvarím ricotu... 



Rozdiel medzi tvarohom a ricotou je asi 24 hodín. t.j. Ricotu odvarujem až na druhy deň keď si sadne tuk v pohári... 

Rozhodol som sa spojiť tvaroh spolu s ricotou a srvátkou do kopy ale... ale až po nejakom čase. Preto som nechal cca 3-4 odpočívať pri izbovej teplote oba tvarohy zakryté len utierkou aby pekne zreli. 




Tvaroch som trošku poprášil drvenou rascou a morskou soľou... no a z ricoty mi nedalo neochutnať... Myslím si že ma čo dať samotným syrčekom so svojou jemnou štruktúrou. 



Všetko zrelo pri izbovej teplote niekoľko dní. Na fotke vyššie je zbytok po odvarení ricoty v miske. Je to v podstate zbytok po ricote so srvatkou ktorú som nechal rovnako par dni na linke aby sa oddelila mliečna baktéria ktorú tiež použijem. 

Po čase keď už nadobudnem presvedčenie že tvarohy sú ok a vo svojej forme... zmiešam všetko do kopy v miske. Použijem staršie syrčeky ako očkovaciu látku a vymodelujem homogénnu hmotu. . 
Potom už len dve čajové lyžičky soli a mletú rascu podľa chuti.. 






Je viacej spôsobov ako vymodelovať konkrétny tvar z hmoty tvarohu. Ja som sa rozhodol že budem vykrajovať niečím okrúhlym.. .nech to má aj nejakú tú kultúru.. 😏




Z celého množstva tvarohu sa mi podarilo vykrojiť 15 ks okrúhlych bochníkov. Ešte raz zopakujem že šlo o 470g tvarohu ,210g ricoty plus srvátka a starší syrček ako očkovacia látka.. 


Teraz to už len treba rozložiť aby to mohlo začať zrieť. 



Zo zbytku tvarohu mi už nevyšlo vykrojiť posledné koliesko tak som si ušúľal... 😃  Myslím si že ak by som si dal viacej záležať tak vyjde možno presne 16ks.. 😊


Týmto stavom je započatá ďalšia fáza na ceste k syrčekom omamnej vône a chuti.. 😃


Na tejto fotke je porovnanie ako vyzerajú syrčeky z odstupom cca 7-9 dni.. 



Je viacej možností ako ďalej... Ale aby som nepredbiehal... Takto uložené kolieska s ešte tvarohom každý deň otáčam. Sú pri izbovej teplote zakryte utierkou. Ak by boli pri zdroji tepla... zreli by rýchlejšie. Ja ich mam len polozene na skrinke.. 


Keď si všimnete tak zrelšie tvarôžky mam v uzavretej nádobe. Tam sa dostanú až v ďalšej fáze... Zrenie pod utierkou a pri dennodennom otáčaní trvá asi týždeň. 

Po tomto čase bude hmota trošku mazľavá.. to je však dobre. Ja tomu ešte pomáham osolenou srvátkou ktorou každý deň potieram syrčeky a prstami ich vyhladzujem.. Teraz máte dve možnosti... Buď nechajte syrčeky len tak... pod utierkou na linke par dní.. alebo ich uzavriete a každý deň ich budete umývať v slanej srvátke... 

Ak ich necháte len na vzduchu... vyzerajú takto... 







Toto sú vyzreté syrčeky čo majú cca týždeň zrenia za sebou.. Je to v podstate základ pre ďalšie zušľachťovanie... Ja ich vkladám do uzavretej nádoby po umytí v slanej srvátke... Každý deň vyberám a umývam ako som už spomenul v srvátke. 

Ak si počkáte... mate po čase vyzretý tvarôžok .. ak si však počkáte dlhšie... budete mat lakocinku... pri ktorej sa môže stať že sa po istom čase zrenia v uzavretej nádobe začne aj brániť.. Už si bude žiť svojim vlastným životom... Vtedy je konzumácia týchto gastro skvostov vlastne sebaobrana....😄


Ak ste sa dostali až sem... Neostáva mi nič iné len zaželať veľa šťastia a v prípade úspechu aj.. Dobrú chuť.. 😊




Komentáre

Obľúbené príspevky