Bylinkový sirup Z+P+Ž.. Alebo zádušník+púpava+žihľava.. :)





Vlastne sme sa vybrali na fialky.. Dopyt po mojom fialkovom sirupe bol väčší ako moja ponuka, a keďže som chcela vyhovieť ešte niekoľkým známym, čo chceli sirup pre detičky na kašeľ, tak pravdupovediac s nie veľmi veľkou dôverou som sa išla pozrieť na miesto, kde ešte pred pár dňami bolo fialkové "pole". A veru.. Namiesto fialkových kvietkov už boli na stonkách len zelené guľôčky. Tak nič. Naša cesta pokračovala do záhrady. 

Slniečko príjemne svietilo, plány som nemala žiadne, mojej polovičke s chlapskou robotou pomôcť nebolo treba, tak som sa vybrala na prechádzku na koniec záhrady, skontrolovať náš zatiaľ posledný zasadený stromček - lipu. Cestou tam (možno je smiešne nazývať cestu na koniec záhrady cesta, ale predsa len má asi 100 m, takže až také trúfalé to nie je .. 😊) som snorila, čo nám kde nové rastie. V tráve pod stromami krásna mladá žihľava, sem-tam vykukovali púpavové kvietky a celkom vzadu celý pás zádušníka.

Lipka ma potešila. Žije si svoj život, je krásna zelená a zdá sa, že sa jej u nás páči. Myšlienkami som už ale bola inde. Ponáhľala som sa do domčeka pozháňať krabičku, či papierový sáčok. Našla som len veľkú sklenenú 3 litrovú fľašu. Aj tak dobre. A zasa naspäť. Pomaličky sa pohár zaplnil púpavovými kvietkami, žihľavou a zádušníkom. Vôňa krajšia ako najdrahší parfém. A už som sa tešila domov..

Takmer všetky jarné bylinky očisťujú. Nie je tomu inak ani pri tejto trojici. Prečistia krv, obličky, pečeň a žlčník, odvodňujú, takže jemne detoxikujú a zároveň posilnia imunitu. Tak prečo ich neskúsiť spolu? Spraviť niečo pre svoje zdravie a aj chuťové poháriky.. 😉



Večer som bylinky zaliala dvoma litrami vody a pridala 2 pokrájané bio citróny. A takto oddychovali do ďalšieho dňa.



Na druhý deň som všetko spolu chvíľočku povarila, (nemusíte, keby ste deň vopred zaliali prevarenou vychladnutou vodou, ja som bola príliš rýchla, a dala som rovno z vodovodu) precedila a dôkladne povytláčala tekutinu z byliniek aj citrónov.


Naspäť do hrnca, prisypať cukor - 1 kg na 1 liter vody. Dávam trstinový, ale môže byť aj obyčajný kryštáľový alebo skúste pridať med.. 😊


Pomaličky zahrievame a miešame, kým sa cukor nerozpustí. Ak chcete sirup hustejší, na miernom ohni varte tak dlho, kým nebude mať vami požadovanú konzistenciu. Ja ho nechcem hustý. Bude slúžiť len na riedenie s vodou alebo sladenie čajíka.. Aby mal sviežejšiu chuť, pridajte kyselinu citrónovú podľa chuti. Sirup zvýrazní a aj zakonzervuje. Ak ho chcete ešte zdravší, nahraďte ju kyselinou L-askorbovou (vitamínom C) v práškovej forme. Kúpite v dm-ke.. :)


Nachystáme fľašky a horúcim sirupom naplníme.



Aaaa hotovo.. Z 2 litrov vody a 2 kg cukru mi vyšli skoro 3 litre sirupu. 



A malé zhrnutie:

Potrebujeme:

zádušník
púpava
žihľava

Na pomere nezáleží. Experimentujte. Púpava dá sirupu jemnú medovú chuť, zádušník je príjemne korenistý a žihľava zemitá. Je na vás, ktorú chuť chcete zvýrazniť. Sirup som robila v 5 litrovom hrnci, čerstvé bylinky (nestlačené) boli asi do polovice hrnca.

Ďalej:

1 kg cukru na 1 liter vody
1 bio citrón na 1 liter vody
kyselina citrónová alebo L-askorbová podľa chuti

Bylinky zalejte vodou, pridajte citrón a nechajte stáť asi 24 hodín.
Na druhý deň povarte, preceďte a dobre vyžmýkajte.
Tekutinu vráťte do hrnca a pridajte cukor. Zahrievajte, kým sa cukor nerozpustí.
Čím dlhšie budete variť (pozor - na nízkej teplote, nesmie vrieť), tým bude hustejší.
Pridajte kyselinu citrónovú alebo L-askorbovú podľa chuti.
Prelejte do fliaš.
Zrieďte s vodou alebo s čajom a vychutnávajte. 


😊

Komentáre

Obľúbené príspevky