Kompostovanie v malom..

 Dnes som sa rozhodol vytvoriť príspevok v ktorom chcem opäť popísať postup kompostovania ako sa o to snažím ja na našej záhrade- Záhrada u Alchymistov. Viacej mi vyhovuje tento štýl a spôsob písania ako keby som to písal v našej skupine na FB Alchymisti lebo mám za to že je to prehľadnejšie.

Nakoľko je tu jar už v plnom prúde a mňa svrbia ruky (nie že by som sa nudil) tak som sa rozhodol vytvoriť tento ,,edukačný,, príspevok kde sa budem snažiť popísať a podložiť fotkami to ako vrstvím kompost Berkelehyho metódou... Berkelehyho kompost

Výhodou tejto metódy je pomerne rýchle spracovanie organického materiálu, sterilizácia semien burín a patogénov ktoré nedokážu prežiť teplotu ktorá vzniká pri rozklade. 

Ako prvé čo je potrebne spraviť je nakopiť/pripraviť materiál ktorý chceme kompostovať. Ja počas roka a hlavne na jeseň vytváram rôzne kopy organiky ako je napr burina alebo zvyšky rastlín ktoré už splnili svoju funkciu.. ako napríklad byle rajčín alebo vlastne všetko čo sa zberá a vznikne z toho ,,odpad,,..

Takýto materiál sa snažím vrstviť tak aby bol aspoň ako tak dodržaný pomer uhlíka (C) a dusíka (N) alebo inak.. vrstvím hnedý (C) a zelený (N) materiál v pomere 40/1.. je to len orientačný pomer keďže ide v podstate len o akési ,,predžutie,, hmoty pre budúci kompost. 

Takže ak to zhrniem... Mam kopy zo záhradného ,,odpadu,,.. mam pokosenú trávu, štiepku, predžutú slamu z minulého roka- naočkovanú vyrodeným substrátom z hlivy. No a ako ďalšie inokulum by sa mal použiť hnoj... najlepšie mix hnojov.. Ale.. Keďže som lenivý obehnuť v dedine kamarátovi na jeho farmu tak som sa rozhodol skúsiť založiť kompost bez... bez klasického hnoja... V podstate chcem vyskúšať či viem v domácich podmienkach vytvoriť kompost len zo zákvasov. Konkrétne zákvas zo žihľavy a z podstielky s kuračincami.- co je v podstate skoro ako hnoj len v inej forme a hlavne v inej sile.. 

To je asi tak všetko.. Teda už sa len do toho pustiť. 

Ako prvé som sa snažil zmenšiť samotnú frakciu materiálov na kopách. Nakoľko nemám 2000€ na kvalitný mulčovač tak som použil klasickú kosačku. Roztiahol som všetko na trávnik a.. prešiel po tom...  a všetko chytal do koša samotnej kosačky... 

Vzniknutá frakcia cca 2-4cm..














Ďalšie zložky sú štiepka zo suchých konárov spomenutá predžutá slama pokosená tráva a čerstvé buriny. Plus palivo ako je zákvas zo žihlavy a kuračincov. 

Ako prvá vrstva šla štiepka. Následne sa kombinoval hnedý (C) a zelený (N) materiál. Snažil som sa vrstviť zhruba v pomere C/N 30/1


Na štiepku išla vrstva pokosenej trávy a predžutá slama.


A takto po vrstvách sa to ukladá.. Nádoby som použil preto aby som lepšie vedel odhadnúť pomer...


Vrstvy som priebežne oblieval zmiešanými zákvasmi..





Dve fangle jedného aj druhého do 10L vedia. Doliať vodou (nechlórovaná voda) a aplikovať na vrstvy.


Zo začiatku som chcel spraviť niečo ako je hrnčekové varenie... že hrnček (kaďa) toho a toho a vznikne koláč.. Ale.. mi to prišlo neefektívne a tak som zvolil ,,nadstavbu,, kompostu so skruženej kari siete. Niečo presne také ako používam pri klasickom kompostovaní touto metódou. Len v menšom.
Musím napísať že tento spôsob je efektívny ak sa robí vo väčšom. to znamená aspoň v objeme 1m3. Môj pokus je s možno len s tretinovým objemom. A to len preto lebo chcem zistiť či procesy ktoré prebiehajú vo veľkom objeme prebiehajú rovnako aj v malom... už len preto aby som vedel že nemusím robiť veľké kopy a že mi stačia aj malé... No nechám sa prekvapiť.. 




Konečná výška závisí od množstva materiálu. Ak je všetko čo treba a v patričnej fáze a vhodnom pomere tak robim ako som písal cca cez 1m3 kompostu v skruži z kari siete..
 Len pre predstavu ako vyzerá bežný kôš na kompost ktorý robievam. Je to tiež skrúžená kari sieť len z obsahom cez jeden kubík hmoty..





Táto foto je z januára roku 21.. to ma svrbeli ruky až tak že som začal ešte počas zimy.. A kúrilo to.. Bol použitý čerstvý hnoj.

V každom prípade tento aktuálny je ako som písal možno že len tretinový oproti bežnému a slúži len na overenie si predpokladov a toho či aj v takom malom množstve je možne rozložiť materiál kompostovaním touto metódou.. 

Preto ten rozdiel v množstve.

Posledná vrstva je vlastne mix zeleného a hnedého materiálu. Preliate to je zákvasmi. Pozor.. Ak je výšia vlhkosť ako je treba tak to nie je vhodne lebo začnú iné hnilobne procesy. Tie nepotrebujeme. Vlhkosť hmoty by mala byt taká že ak chytíme materiál pri prvom prehadzovaní do ruky a stlačime ho v dlani tak by malo vypadnúť len max pár kvapiek tekutiny a hmota musí ostať v kope.. 

Tak že.. Táto kopa je založená dňa 19.4.2023 v stredu. Dnes je prvý deň od založenia. Som zvedavý aká teplota bude dnes v kope. Predpokladám že sa bude blížiť k 50°C. 

Postupne budem príspevok dopĺňať o fotky z procesu.. Toto je včerajší východiskový stav. Pred a po zakrytí. Zakrytie bráni odparuj vody a udržuje hmotu v stabilnom prostredí. 



Snažil som sa príspevok písať tak aby bol čo najviac zrozumiteľný a podložiť ho aj fotkami z procesu pre lepšiu predstavivosť. Chcem upozorniť že toto je pokus z malým objemom organickej hmoty oproti klasickému spôsobu výroby kompostu podľa Berkelelyho.

V najbližšej budúcnosti budem kopu prehadzovať. Metodiky sa v tomto líšia lebo niektoré zdroje uvádzajú prehodenie po dvoch dňoch iné na tretí deň. Vždy to je o zložení materiálov v kope. Ja prehodím podľa tejto tabuľky... 


Ešte pridávam aj orientačný manuál materiálov a ich pomerove hodnoty C/N. Ja pracujem len z materiálmi zo záhrady ako sú zbytky rastlín, pokosená tráva, štiepka, zákvasy, slama, seno a podobne. Základom je samozrejme hnoj ako zdroj baktérií- inokulát. V tomto prípade som hnoj nahradil zákvasmi. 




Nechávam príspevok otvorený a priebežne ho budem dopĺňať o fotky a záznam teploty spolu s postupom prehadzovania. 

Držte palce. Vidíme si za pár dní.. 😉


Upgrade k 21.4.23: 

Ako som sľúbil. Kontrola teploty po 24 hodinách. 






Vidíme/čítame sa opäť pri ďalšom meraní. Následne budeme prehadzovať... teda len ja. Iba ak.. Iba ak by sa niekto zúčastnil.. 😎 

Pred prvým prehodením.. 


Priznám sa že to nie je podľa môjho očakávania.. Predpokladal som väčšiu teplotu na tretí deň...
Kopa je mala a tým pádom náchylná na vonkajšie vplyvy. Vlhkosť sa stráca rýchlejšie. Doplnil som hmotu ešte o zákvasy aby sa zvýšila aktivita baktérií.  

Dnes je 28.4.2023
Včera som prehodil druhý krát. Teplota pred prehodením klesla na 40°C. Vynechal som jedno prehodenie. Rozhodol som sa ale pre jeden krok mimo metodický pokyn. Alebo inak povedané.. Nevydalo... a preto sa chytám aj slamky.. Slamky až tak doslova nie ale skôr ide o steblá.. stebla čerstvej trávy.. Jednoducho som doplnil kopu o ďalšiu čerstvú trávu a zákvasy... 
Tak že v podstate počas prehadzovania som vrstvil pokosenou trávou. 



Materiál vyzerá po 9-tich dňoch asi tak ako na foto. časť je nahlodaná rozkladom.. Je to rozdiel ak sa používa predžutý materiál. 
V podstate som sa objemovo dostal na rovnakú hodnotu ako na začiatku.



Dnes ráno pri kontrole kopy sa teplota šplhala zase vyššie... Vonku bolo prijemná 0°C. Na tráve inovať ale.. v kope bolo už opäť 45°C . Tak že ostáva zakrytá.

V každom prípade som už nie pri horúcom kompostovaní ale pri... ani neviem ako by som to mal nazvať.. No pri experimente rozkladu hmoty na menšiu alebo aspoň predžutú frakciu. Vychádza mi to aj tak že v takomto malom objeme je kopa náchylná na rôzne odchýlky.. Je problém v takom objeme udržať teplotu a hlavne vlhkosť. Dopĺňanie čerstvej trávy a zákvasom udrží teplotu v horných hraniciach. Ale.. len krátko.. Uvidím čo spraví včerajšie doplnenie dusíkatej zložky do celého kompostu.. 
Koniec hlásenia ku 28.4.23.. 😊











Komentáre

Obľúbené príspevky