Plnenie PB kartuší alebo inak... len pre silne a technicke povahy v duchu hesla: Poletiiime..

Dnes by som chcel trochu popísať v rámci mojich možnosti plnenie turistických kartuší  po domácky..


Tento článok sa možno dostane do nevôle istej skupiny ľudí nakoľko je to tak trošku hazard a ani jeden výrobca to neodporúča.


Samotné plnenie je len moja neustála snaha robiť veci po svojom a nebyť odkázaný len na nákupy všetkého v obchodoch.


Tak ak ste sa v čítaní dostali až sem a neodradili vás moje slova môžem pravdepodobne asi začať plniť..


Pri túlačkách v poslednej dobe používam plynový horák od činancov z alli-shopu. Aby som vedel v lesných podmienkach variť svoje sušené experimenty potrebujem na to plyn. Používam dva druhy kartuší. Jednu malú keď chodím sám a druhú väčšiu keď idem na dlhšie alebo ideme cela banda.


Ta väčšia sa pohybuje s celkovou váhou okolo 360-380g. Hmotnosť náplne je okolo 230-240g. Sú aj väčšie kartuše ale s tie sú podľa mňa na bežné túlačky zbytočná opacha čo zaberie veľa miesta v batohu... 






Ja sa budem venovať opisu plnenia prvých dvoch veľkostí. Zloženie náplní sa líši podľa použitia. Tým chcem povedať toľko že v zime sa používa iná zmes ako v lete. Výrobcovia to označujú ako celoročné alebo 4-sezónné použitie so zmesou propánu, butánu a izobutánu. Ja si vystačím aj so zmesou propánu, butánu ktorým sú plnené 2,5kg kempingové fľaše.


Základom pre plnenie sú ventily. Jeden ktorý ide na kartušu zo zavitom 7/16 a druhý ktorý je osadený na PB (propan, budan) fľaši. Niekde sa stretnete aj s oznacenim odtlačací ventil. Ja som použil môj starší horák F1 a ventil na fľašu.



Po rozobratí horáku získate ventil s vnútorným  závitom 7/16. Tým pádom máte jeden uzatvaraci komponent zo strany kartuše. Druhý ventil sa len naskrutkuje na PB fľašu...


A čo včul..? Že? No nie je nad dobré vzťahy so sústružníkom.. Áno áno.. je nutná výroba tzv. medzikusu. Po zmeraní koncov ktoré chceme spojiť vznikol výkres...  


Samotná výroba je tým pádom v rukách pána vlastniaceho sústruh. Dáma za sústruhom sa samozrejme nevylučuje. Pán nie je podmienkou... podmienkou je samotný sústruh a jeho výsledok... Odporúčam použiť farebný (neiskrivý) materiál ako je napr. meď mosadz či bronz alebo hliník.







Ako náhle máme zvládnutú výrobu medzikusu máme viac menej polovicu úspechu za sebou. Je to jediný komponent ktorý v tomto prípade je nutné vyrábať. Existuje na nete veľa harakiri postupov ale ja sa mam celkom aj rád a tak som zvolil tento spôsob.

Spojením všetkých komponentov do jedného celku nám vznikne plnohodnotná plnička plynových kartuší. Princípom plnenia je naskrutkovať najskôr všetko na fľašu. Netreba hádam zdôrazňovať že sa to ma diať pri zatvorených oboch ventilov. Následne sa všetko otočí tak aby fľaša smerovala hore a kartuša dole. Nakoľko je plyn v tekutom stave môže začať prekvapkávať do kartuše. Zdôrazňujem slovko prekvapkávať.. Po postupnom otvorení ventilov dochádza k pretekaniu plynu. Je to naozaj pomalé prekvapkávanie. Odporúčam kartušu pred plnením odvážiť. Niekde som sa dočítal ze celkom pomôže pred plnením dať kartušu do mrazničky aby v nej vznikol podtlak a ľahšie (možno rýchlejšie) sa plnila. Samotne plnenie je pomalé a doslova kvapka po kvapke.


Obrázok berte len čisto ako ukážku. Odporúčam fľašu zavesiť. Je to predsa len nestabilne a už silnejší vietor to môže prevrátiť.. A zo zavesenou fľašou sa aj lepšie manipuluje keď že máte obe ruky voľne. Tie budete potrebovať hlavne pri manipulácii s ventilmi. Pri plnení je lepšie ako prvý otvoriť kartušový ventil na plno a fľašovým regulovať prietok. Budete počuť ako plyn preteká. Zo skúsenosti môžem napísať že skôr ako po 20 -minútach sa neoplatí odpájať kartušu na váženie. Ale samozrejme pokiaľ ste si nie istý po zavretí oboch ventilov tak môžete spraviť aj skôr a odvážiť že koľko plynu natieklo. Ja plním na max 200g. Pre istotu. Na tých 15-20 litrov zovretej vody to bohato stačí. Tak že vám jedno naplnenie vydrží nejaký ten čas. Ak som vonku tak ten liter denne max liter a pol postačí ako na kávu čaj polievku ci napr. ryžu alebo špagety.

Chcem naozaj upozorniť na skutočnosť že cely tento proces je manipulácia s výbušným a vysoko horľavým materiálom. Komponenty sú navrhnuté s dostatočnou mierou rizika. Ak je všetko dobre utesnené čo treba preveriť penotvorným roztokom tak pri bežnej manipulácii nič závažne nehrozí. Treba byt však naozaj opatrný.






















































Komentáre

  1. ahoj. hmm čo poviete na plnenie priamo z pripojky plynu čo máme k plynovému sporáku, tiež je tam ventil. vyrobiť pripojenie, napojiť a opatrne pustiť plyn... toto by malo byť ešte lacnejšie ako z bomby (netreba menit bombu) kvalita zmesi by mala byt porovnateľná (i ked tam môže byť ešte nejaká látka)... nemalo by sa vnútri domu... no to všetko sa dá spraviť pri znesení rizika... hmm napadá vás, niečo čo ma nie, prečo by to nešlo? alebo šloa dobrý nápad?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. myslel som tým normálne plynovú prípojku domu

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nooo.. problém je v tom že v prípojke je zemný plyn a do kartuse ide propán a butan..

      Odstrániť
  3. dobry postreh, dik, som bol v tom ze aj tam je propan butan :)) hmm no vlastnosti maju podobne... nevem možno by to fungovalo... aj tak... zemny je hlavne metan a stopy inych plynov... no iny plyn asi ine vlastnosti... no sú aj plynové sporáky na propan butan a aj na zemný plyn (menia sa iba trysky)... uvažujem nad tym že by to bolo moc jednoduche vyrobit si adapter, naplnit si kartušu priamo od plynovej pripojky... no pripušťam nemusim to fungovat, hm

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pokiaľ viem tak stlačený zemný plyn sa v bežnej domácnosti nepoužíva. Je tam bezpečnostné riziko. Sú to iné tlaky a iné horenie. Tak to bude tým…

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky