Jesenny Boršč

S priateľmi z  Bushcraft-portálu  sme len tak medzi rečou riešili naše chúťky. Zistili sme že my starší sa zrazu bavíme o jedle.. A tak kamarát z východu ktorý sa pravidelne vyskytuje na Ukrajine poslal link na jedného chlapíka podľa ktorého som to skúsil aj ja.. Priznám sa že som mal mierne obavy nakoľko som také niečo len jedol a aj to asi pred 20 rokmi keď som mal ešte dosť blízko k ľudom v Rusku. Preto som to zobral ako výzvu a pustil sa do toho.



Základom celej tejto naozaj chutnej a hlavne som presvedčený že aj zdravej polievky je mrkva cvikla kapusta cibuľa a zemiaky. Všetko narúhane na strúhadle. Zemiaky na kocky a cibuľu na pásiky.



Súčasne s touto činnosťou som si dal variť mäso. Ja som použil hovädzinku zo slovenského chovu od môjho mäsiara kde chodím nakupovať. Konkrétne to bola hovädzia hruď obrastená tukom a mäsom. Plus ešte kúsok zadného. Všetko som dal variť do hrnca a do ,,vajíčka,, na koreniny dal asi 4-5 kúskov nového korenia a asi polievkovú lyžicu čierneho a dva tri bobkové listy. Počas varenia som zbieral šuminu čo vznikala aby bol vyvar číry.


Mäsko sa pomaly varilo a tak prišiel rad na ďalšiu činnosť. Nakrájal som slaninku na kocky. Chlapci z Ukrajiny používajú niečo také ako loj. Ja som to skúsil s mandalicovou slaninou.  


Asi dve hrste kociek sa šlo opaľovať na bravčovú masť pekne do ružovkasta. Doslova do oškvarkovej podoby. Postupne sa púšťal tuk a kocky sa menili na oškvarky.



Keď uznáme že oškvarky úž majú tu správnu farbu tak ich vyberieme. Odložíme. Netreba zabudnúť že ešte za tepla ich je treba jemne posoliť. Môžeme ich použiť neskôr alebo aj nie.
Do zostávajúcej masti po oškvarkoch začneme postupne vkladať zeleninu. Ako prvá si to odskáče cibuľa ktorú speníme do sklovita.


Následne keď už cibuľka ma správnu farbu pridám mrkvu a cviklu.


Priznám sa že varím len intuitívne a moc sa nehrám s presnými váhami a množstvami. Anka mi to vyčíta a ja samozrejme sľúbim vždy to čo by jej málo kto dal ale aj tak som sa ešte nedostal k nejakým presným množstvám ktoré by som publikoval.. V tomto prípade však môžem napísať že mrkva s cviklou išla v pomere 1:2. To znamená že jeden diel mrkvy a dva diely cvikly. Aaaa to konkrétne znamená že šálka mrkvy a dve šálky cvikli. Presnejšie to už napísať neviem..
Celu zmes pekne premiešavame aby sa rovnomerne dusila. Začne vznikať kompaktná hmota. Po asi 10 minútach pridám rajčiny vo vlastnej šťave. Nemal som svoje a tak som použil kupované. Isto sa nestane nič ak použijeme domáce olúpane rajčiny.


následne dochutím mletým čiernym korením a soľou. Potom do celej zmesi pretlačím 4-5 strúčikov cesnaku.
Medzi tým ale asi po hodine varenia vyberiem varene mäso z hrnca a dám ho chladiť aby sa dalo krájať. Do vývaru vložím zemiaky a kapustu a pokračujem vo varení.


Po vychladnutí pokrájam mäso na kocky. Nie malé a ani veľké nie..



Po cca 10-15 minútach varenia kapusty zo zemiakmi začína ta pravá alchýmia. Spojiť všetky komponenty do jedného celku. Cviklovú zmes ktorú už mame ochutenú ako som písal soľou korením a cesnakom a úž ma tu správnu konzistenciu vylejeme do kapusty zo zemiakmi.



Pridám mäso premiešam a ešte 15 minút nechám povariť . Poslednou ingredienciou je ocot. 2-4 polievkové lyžice octu dajú typickú sviežu chuť celej polievke. Na záver dám na vrch nakrájanú petržlenovú vnaď. Pridal som aj ligurček a trošku zelerovej vňate. V tom momente odstavím a nechám tak. Dielo je hotové.


Odporúčam podávať s kyslou smotanou. Niektorý si to ešte ozdobia posekanou cibuľkou či pórom a dokonca i oškvarkami ktoré vznikli na začiatku. Mne stačila len ta smotana.

Dobru chuť.



  



Komentáre

  1. Poznamka.. nehresim ho že vari bez vazenia...lebo tiez tak varim.. :-D ale zaciatocnici potrebuju nejaku mieru aby si boli trosku isti, ze nieco nepokazia.. aj pomer 1:2 je miera.. :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. noo.. snažil som sa.. a kto nič nerobí ani nič nepokazí.. Treba skuuušať. Ved to je zábava. Za to človek nič nedá keď vyskúša robiť veci po svojom. Držím palce..

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky