Pomarančovo-nechtíkové mydlo na tvár aj telo


Pri mojom skúmaní ako zužitkovať citrusovú kôru - 10 tipov na použitie citrusových šupiek, som sa rozhodla pridať kôru aj do mydielka. Pre inšpiráciu som prebádala pár stránok, prečítala niekoľko receptov, ale keďže som nemala všetky ingrediencie na výrobu podľa nich, vytvorila som si vlastný recept.


Výroba mydla je tak trošku veda. Chémia. Alebo alchýmia? Prísady musia byť v správnom pomere, aby mydielko malo želané vlastnosti.
Pri hľadaní som natrafila na výbornú pomôcku - mydlovú kalkulačku, ktorá uľahčí otravné rátanie, a tak si môžete jednoducho namiešať mydlo podľa vašeho momentálneho stavu zásob.. 😊

Moje mydielko má hojivé účinky nechtíka, je vhodné na problematickú pleť vďaka pomaranču, a zanechá pokožku hydratovanú vďaka včeliemu vosku. A samozrejme základ tvoria oleje. Použila som tieto:



1. Olej z pšeničných klíčkov - vďaka vysokému obsahu vitamíu E má silné antioxidačné vlastnosti, výborný aj na prvé vrásky, hydratuje a je vhodný na podráždenú pokožku.

2. Kokosový olej - zvlhčuje pleť, udržiava ju hladkú a zdravú, regeneruje pokožku, zvláčňuje a zjemňuje.

3. Ricínový olej - má hydratačné a regeneračné účinky, zvláčňuje pokožku, výborný na akné

4. Bambucké maslo - dodáva pokožke mäkkosť a pružnosť, redukuje tmavé škvrny na pokožky a strie, pomáha zmierňovať akné, chráni pokožku pre slnečným žiarením

5. Pomarančový esenciálny olej - upokojuje, zjemňuje drsnú pokožku, napomáha vyblednutiu tmavých škvŕn na pokožke


Ak ste vo výrobe mydla začiatočníci a ešte ste nepracovali s hydroxidom sodným, buďte opatrní. Je na mieste používať ochranné pomôcky - rukavice, ochranné okuliare, prípadne rúško kvôli výparom. Odstráňte z dosahu všetky potraviny a po dokončení práce všetko dôkladne umyte.

Najdôležitejšie sú ale tieto zásady. Ja som si ich stále opakovane vyhľadávala, aby som sa nepomýlila, tak ich napíšem spolu a červeným, aby sa vám ľahšie hľadali.. 😊 Ak ich dodržíte, nie je sa čoho báť..

  • vždy sypte navážený lúh (NaOH - hydroxid sodný) do vody, nie naopak!!!

  • tekutina, do ktorej hydroxid sypete, musí byť studená alebo len mierne vlažná, pri zmiešaní hydroxidu s vodou totiž vzniká reakcia, pri ktorej sa uvoľňuje teplo, ak by bola voda horúca, tekutina zmiešaná s hydroxidom by mohla vyprsknúť!!!

  • hydroxidový roztok vlievame do zmesi tukov, nie naopak!!!

  • nepoužívame hliníkové nádoby


Potrebujete:

  • 72,5 g hydroxidu sodného
  • 168 g vody
  • sušený nechtík
  • 20 g včelieho vosku
  • 100 g ricínového oleja
  • 200 g kokosového oleja
  • 50 g bambuckého masla
  • 72 g oleja z pšeničných klíčkov
  • nasekaná pomarančová kôra
Pripravíme si odvar z nechtíka - hrsť kvetov zalejeme vriacou vodou a necháme vylúhovať.



Odmeriame si potrebné množstvo hydroxidu a precedeného vychladnutého čaju. Hydroxid vsypeme do čaju a zamiešame. Je to exotermická reakcia - vznikne teplo a výpary nie sú príliš voňavé, preto odporúčam masku, kým reakcia prebieha.. 😊


Kým hydroxidová zmes chladne, navážime si tuky. Tuhé tuky a maslá a vosk dáme rozpustiť vo vodnom kúpeli. Keď sú rozpustené, pridáme k nim tekuté tuky. 





Ak majú hydroxidový roztok a tuky približne rovnakú teplotu - cca 40 stupňov Celsia, zmiešame ich. Roztok vlejeme do tukov a premiešame. Následne pomocou ponorného mixéra, privedieme do "stopy" - vtedy je zmes dostatočne hustá a prepojená. Pridáme nasekanú kôru a premiešame.
Zmes dáme do formy - silikónovej formy, prípadne krabice vystlanej potravinárskou fóliou. Pracujeme rýchlo, zmes rýchlo tuhne. Dáme do chladu stuhnúť na pár hodín. Vyberieme z formy, a necháme ešte zrieť 3-4 týždne, keďže čerstvé mydlo je ešte silno zásadité a "štípe" na pokožke.. 😊
Dodatok: po 4 týždňoch som testovala pH a mydielko ešte "nedozrelo". Krásne pení aj vonia, ale stále je dosť zasadité, takže ešte neprišiel jeho čas. Papieriky na meranie pH dostanete bežne v lekárni..



A hotové mydielka už zrejú.. 😊

















Komentáre

Obľúbené príspevky